středa 2. září 2009

Moje první výjezdní zasedání PF

Na startu Po mém letošním vstupu do Pivního fondu jsem se konečně dočkal výjezdního zasedání, které se tradičně koná mimo Hronov. Protože Předseda pravděpodobně nebude psát na web žádnou zprávu, neboť tam moc času nepobyl, rozhodl jsem se pár svých postřehů zapsat. Nebudu se zde snažit napodobit krásný květnatý sloh Předsedy, spíš mě jde o záznam informací, které by mohly zapadnout v čase. Kdo si to má furt všechno pamatovat, že?
Osobně jsem se na odjezd moc těšil a byl jsem pln očekávání. Starosti jsem si dělal jen se svým fyzickým fondem na kole, protože jaksi nestačím těm Amstrongům a Contadorům z našeho sdružení. Všichni mě ujišťovali, že se nemusím bát, že se pojede výletním tempem (nevšiml jsem si!) já musel jet naplno. Ale myšlenka jet na VZ na kole a zde podnikat nějaké výlety do okolí se mě obrovsky zamlouvá.

Středa

Základní tábor byl tentokrát v chatě Pod Bobří skálou, která leží těsně za Benešovem u Broumova. První šestičlenná skupina (Michal, Martin, David, Marek F., Pepa, Marek S.) tam vyrazila již ve středu 19. srpna 2009. Odjezd byl v 16:00 z nového hronovského náměstí. Bylo teplo. Trasa byla dohodnuta na: Hronov, Kozínek, Machov, Řeřišný, Machovský kříž, Božanov, Otovice, Šonov, Rožmitál, Benešov. Z Hronova na Kozínek jsme museli jet po silnici, protože cesta kolem Střeziny byla rozkopaná - buduje se zde nová cyklostezka. Cesta přes Kozínek proběhla hladce, snad jen Martin musel přes mostky jít pěšky kvůli závrati. Celkem rychle jsme dojeli do Machova a Řeřišného. Od stoupání U Zabitého se náš peloton roztrhal dle výkonnosti a stoupání na Machovský kříž jel každý svým tempem. Já to tam dostrkal jako poslední. Po drobném občerstvení a nezbytném focení jsme začali klesat po cyklotrase č. 4002 do Božanova. Sjezd je to nepříjemný a prudký, místy až brutální. Nejobtížnější místo jsem přešli raději pěšky, než riskovat zranění. Po vyjetí z lesa jsem se pokochali panoramaty Broumovských stěn (především pohledem na Korunu), ale to se již mnozí viděli v hospodě a proto přidali na tempu. Zadní skupina pelotonu se spíše kochala krajinou. Mě osobně se líbili opravené stodoly, které stály vedle sebe. Byly stejné a přitom každá jiná.

Božanov - Hospoda Na Křižovatce

První hospodská zastávka byla v Božanově v hospodě Na křižovatce. Zde jsme se všichni osvěžili místním pivem Opat Bitter 11%, speciál dvakrát chmelený (kromě Kosa, ten si dal Medový Kvasničák). Konstatovali jsme, že bylo dobré.
Další naše putování pokračovalo stále po cyklotrase 4002 přes stoupání Na Končinách do Otovic. Při sjezdu do Otovic se náš peloton rozdělil na dvě poloviny. Shodou okolností obě skupinky měly defekt a musely měnit duši. První skupina měla spraveno o poznání dříve a tak jela napřed k další hospodě do Šonova, kde jsme si ujednali sraz. Ještě v Otovicích první skupina trochu bloudila, než našla správnou odbočku cyklotrasy 4002 (za bývalou prodejnou doprava). Dala to druhé skupině vědět, aby nedošlo k nějakému zakufrování. Obě dvě skupiny se zase sešly v Šonově v hospodě U Pitašů, kde následovalo opět občerstvení v podobě Opata. Kromě jiného se zde řešil další směr putování, protože se již den nachyloval ke svému konci a slunce pomalu zapadalo.
Nakonec zvítězila moje varianta, která využívala silnici ze Šonova do Rožmitálu. V Rožmitálu jsme za kapličkou odbočili vlevo polní cestou, která nás dovedla až do Benešova. Při výjezdu na benešovskou silnici jsme odbočili vpravo směrem na Janovičky. Hned za cedulí konec Benešova (u kontejneru) jsme odbočili vpravo na lesní cestu a po ještě jedné odbočce vpravo nás cesta zavedla až k cílové chalupě Pod Bobří skálou. Bylo skoro osm hodin.

První skupina dorazila

Po naražení sudu jsme se ubytovali a prohlédli chatu. Konstatovali jsme, že pro naše účely plně vyhovuje, jen s postelemi jsme nebyli spokojeni. Byly dosti proleželé a nepohodlné, navíc poskládané těsně vedle sebe, takže se tam špatně lezlo. K večeři jsme si opekli buřty a koninu. Po desáté hodině pro nás Marek F. připravil degustaci broumovských piv se snahou zjistit, které je nejchutnější. Rozpoznali jsme více jak polovinu možných. Některé nešlo nepoznat, např. třešňové. K překvapení nedošlo, zvítězil točený Primátor.

Čtvrtek

Na druhý den byl naplánován kratší výlet na polskou stranu k bývalé hitlerovské tajné továrně. Ráno před odjezdem ještě dorazili další členové PF, jmenovitě Leoš, Bártn a Hofik). Po desáté hodině jsme vyrazili. Hned ze začátku jsme zdolali těžké stoupání na Janovičky, kde opět silnější vrchaři kamarádsky počkali na ty méně zdatné. Přejeli jsme hranici CZ/PL a sjížděli do prvního polského města Gluszyca-Gorna. Za tratí jsme odbočili vpravo směrem na Kolce. Další defekt. Tentokrát Martin. Před Kolce jsme odbočili vlevo do velkého stoupání na Osowku, kde Hitler za války nechal budovat podzemní továrnu. Bohužel jsme zjistili, že nás za koruny dovnitř nepustí a ani pivo neprodají. Kosák, který se chvástal, jak pro kamarády vyměnil Zlotůvky, je zapomněl doma! Zde se naše skupina rozdělila. První tříčlenná vrchařská skupina vyjela zdolat Wielkou Sowu. Ani té se nevyhnuly problémy s kolem. Leoš zasekl řetěz, že ho nebylo možné uvolnit a tak pro něho musel Erik přijet autem.

Chata Pod Bobří skálou

Druhá šestičlenná skupina nastudovala další trasu dle jediné mapy, kterou jsme měli sebou. Zpátky na Janovičky jsme jet nechtěli a rozhodli se jet dále na hraniční přechod Tlumačov. Pepa nás ujišťoval, že to musím být stále z kopce, protože Otovice jsou nejníže položené místo v této oblasti. Bohužel to nebyla pravda a jeli jsme nahoru dolů. Přesněji: vrátili jsme se z Osowky dolů do Kolce a přes města Wyrebina, Bartnica, Swierki, Dworki, Krajanow, Sokolica, Wlodowice a Tlumaczow - tudy jsme se vrátili zpět do Čech. A to bylo dobře, protože jsme už měli hlad a žízeň.
Hned v první hospodě za hranicemi (Opatovice) jsme zastavili. Dali jsme si pivo. K jídlu nám nabídli jen česnečku a kuřecí na žapiónech s knedlíkem - prý nejde proud?!? Vzali jsme za vděk tímto a každý se napojil dle své potřeby. Řešili jsme pokračování trasy. Rozhodli jsme se již nikde neexperimentovat a jet přímo po silnici do Broumova. V Broumově se někteří stavili na jídlo v nádražní hospodě ostatní pokračovali zpět na chatu.

Pátek

Na pátek byla objednána exkurze do místního Olivětínského pivovaru. Tento den již byla většina členů na místě. Ráno jsme ještě před odjezdem napíchli prase, aby se po příchodu začalo ihned točit. Po desáté hodině jsme dorazili do pivovaru, kde nás uvítal vrchní sládek a zároveň majoritní vlastník. Prošli jsme větší částí provozu: sladovna, varna, stáčírna sudů... Vyvrcholením akce byla ochutnávka 12% Kvasničáku, který nám velmi zachutnal a rovnou jsme si jeden sud odvezli sebou.

Opat - Varna
Opat - varna

Odpoledne bylo věnováno opékání prasete a zpestřeno některými sportovními aktivitami jako Petanque, házení špalkem do dálky a hod oštěpem. K tomu všemu bylo vepřové maso, prokládáno klábosením a pivem. Byl naražen Opatův kvasničák přivezený čerstvě z pivovaru a byl tak vynikající, že jsme mu začali přezdívat Malvaz.

Sobota

Sobota byla opět výzvou vyrazit někam na výlet. Dle momentálního fyzického a psychického rozpoložení se vytvořily 4 skupiny. První skupina preferovala jízdu na kole a jela prozkoumat cyklotrasu č. 4002 vedoucí ze Šonova po hřebeni hor, objíždějící Bobří vrch a končící v Janovičkách. Druhá skupina rádobycyklistů čekala na první až dorazí do Janoviček a vyrazila za ní přímo (asi 2km). Cílem byla restaurace Vyhlídka, kde bylo plánováno dát si nějaké jídlo a pivo. Tento plán byl překažen pořádáním nějaké svatby. Třetí skupina vyrazila do Ruprechtic autem a dále pokračovala pěšky na rozhlednu na Ruprechtickém špičáku. Úspěšně vrchol zdolala a PF si může připsat další skalp pokořené hory (stejně jako o dva dny dříve Wielkou Sowu). Poslední skupina cyklistických maniaků vyrazila na kole též na Ruprechtický špičák a dále pokračovala po Polsku mě blíže neznámou trasou.
Ruprechtický špičák - rozhledna

Všechny navrátivší skupiny odpoledne přivítaly Předsedu, který jako poslední dorazil Pod Bobra. K večeři ukuchtil Kosák ze zbytků prasete náramný guláš a Pepa ugriloval vepřové krkovice. Vepřové nám už opravdu lezlo ušima. Taková bábovka byla pryč hned.

Neděle - odjezd

V neděli jsme uklidili chatu a okolí abychom ji mohli v 11:00 předat správci. Odjezd byl většinou individuální. Přesto se našla skupinka šesti cyklistů, kteří zvolili společnou zpáteční trasu pro silnici: Benešov, Olivětín, Hynčice, Jetřichov, Bohdašín, Teplice, Dědov, Česká Metuje, Žďár n/Met., Zděřina, Petrovice, Žabokrky, Hronov.
Celý prodloužený víkend Výjezdního zasedání se mě velmi líbil a už se těším na další.
Celá trasa online.
Originál článku najdeš na Hronovském blogu.

Zapsal Michal

Související odkazy k této akci:

Fotogalerie k této akci
5x Video na TouTube
Online zobrazení cyklotrasy příjezd: Hronov, Machov, Božanov, Šonov, Benešov.
Online zobrazení cyklotrasy po Polsku.
Online zobrazení cyklotrasy návratu: Benešov, Jetřichov, Teplice, Zděřina, Hronov.